Tuesday, February 26, 2013

1

        Pagi yang seperti hari-hari biasa menghembuskan bayu lembut ke muka Azahari di perkarangan rumah banglo Tuan Razif membuatkannya menyedut nafas sedalam yang mungkin. Azahari mengelap-ngelap kereta BMW 5 series majikannya itu sementara menunggu Tuan Razif keluar dari rumah banglo yang tersergam indah itu. Terdetik juga  di hatinya ingin memiliki rumah banglo seindah itu. Apakan daya, dia dilahirkan dalam keluarga yang susah. Malah dia cuma belajar sampai ke tingkatan tiga sahaja walaupun keputusan SPM yang diperolehinya 6 A agak baik. Namun dia perlu berkorban demi adik-adiknya tiga orang yang meneruskan pelajaran. Sebelum mendapat kerja sebagai pemandu Tuan Razif, dia membuat berbagai kerja untuk menampung perbelanjaan keluarga dan persekolahan adik-adiknya. Sebagai anak sulung memang dia perlu berbuat begitu. Itulah pesan bapanya sebelum meninggal dunia akibat penyakit kanser usus yang menderita selama setahun.
        "Hoi! Apa yang engkau mengelamun ni sampai tak sedar aku datang?" sapa Pak Kudin, tukang kebun Tuan Razif. Giginya yang masih utuh nampak berseri walaupun sudah berusia.
        "Oh Pak Kudin rupanya. Tak ada apa-apalah. Tunggu tuan. Lambat pulak hari ni" jawab Azahari selamba tapi agak terkejut sedikit dengan kehadiran Pak Kudin yang  muncul tiba-tiba.
     "Tunggu tuan atau tunggu anaknya?" balas orang tua tu mengusik dengan menyengetkan mulutnya.
        "Ada-ada aje la Pak Kudin ni" kata Azahari ingin menamatkan tajuk sensitif itu. Kalau didengar Tuan Razif, tentu malu rasanya. Entah-entah kena buang kerja pula, fikir Azahari.
        "Azahari...."tiba-tiba muncul Tuan Razif.
        "Ya tuan" jawab anak muda itu.
        "Hari ini saya kurang sihat. Jadi awak hantar Mira aje sorang ok?" kata Tuan Razif. 
        "Baik tuan" balas Azahari walaupun pada hakikatnya dia rasa tak senang jika menghantar anak majikannya itu tanpa Tuan Razif. Bukan kerana malu tetapi dia meluat dengan kerenah Mira yang menyuruhnya dengan nada sombong. Satu hari pernah Mira menyuruh Azahari memberhentikan kereta dengan tiba-tiba cuma untuk memetik sekuntum bunga di tepi jalan raya. Hampir-hampir saja kereta di belakang melanggar kereta Tuan Razif.       

No comments:

Post a Comment